Wednesday 29 April 2020

BBM3410Satu2020: Tugasan Buku Multimedia dalam Bahasa

Jenis-jenis Shot!


Peta minda ringkas tentang jenis_jenis shot



Rujukan: 


Normaliza Abd Rahim. (2019).Multimedia dalam bahasa. Selangor:  Universiti Putra Malaysia. 



Kepentingan Rule of Thirds


Rule of thirds ialah satu teknik fotografi yang penting. Ia digunakan dalam mana-mana subjek untuk meningkatkan teknik komposisi dan keseimbangan dalam fotografi. Untuk mendapatkan komposisi yang menarik dan berbeza, penggunaan ROT ini memainkan peranan yang penting untuk menghasilkan imej dengan lebih mudah dan menarik. ROT ini penting kerana ianya membuatkan sesuatu imej tersebut lebih menarik dan efektif. Imej yang diambil lebih jelas fokusnya. ROT ini untuk mengenal pasti empat bahagian penting daripafa imej untuk meletakkan titik kwtika memningkai imej. Hal ini akan memberikan empat garis yang digunakan juga berguna untuk elemen dalam foto. Jika subjek utama diletkakkan di tengah-tengah sesuatu gambar atau imej, imej yang terhasil akan lebih fokus dan menarik. Penggunaan ROT ini penting bagi seseorang itu menginginkan shot yang tepat tanpa meninggalkan gambaran penting yang perlu ada dalam sesuatu imej tersebut. Dengan menggunakan konsep ROT ininjuga menampakkan sesuatu imej itu lebih selesa dan seimbang. Penggunan ROT ini menekankan kedudukan subjek dalam garis yang terdapat dalam ROT ini dan ianya akan menampakkan sesuatu ini menarik ataupun tidak.
Namun, penggunaan rule of thirds ini bukanlah satu yang penting dalam fotografi tapi ianya hanyalah sekadar untuk mendapatkan gambar yang lebih cantik jika menggunakan teknik ini.



Kepentingan Rule of Thirds





Rujukan:



Normaliza Abd Rahim. (2019).Multimedia dalam bahasa. Selangor:  Universiti Putra Malaysia. 

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2020: Kalendar 2021

KALENDAR 2021 Berikut merupakan kalendar 2021 yang saya hasilkan sendiri menggunakan aplikasi Photoshop. Proses membuat kalendar ini sa...