“Menulis cerita secara individu telah
memberi kesan besar kearah pelajar semasa proses penulisan.Cabaran seseorang
individu ialah kurang keyakinan semasa menulis dan juga bersikap negative
apabila orang lain membaca penulisannya telah membuat mereka keberatan untuk menulis.)(Normaliza Abd Rahim,2014)
“Pelajar lebih suka penglibatan terus dalam aktiviti agar mereka fokus
pada proses pembelajaran bahasa. Adalah penting untuk mempunyai penglibatan
terus dalam aktiviti bagi mengelak salah faham dalam pengajaran dan mengelakkan
kebosanan semasa proses pembelajaran.”
(Noraien Mansor & Normaliza Abd
Rahim,2017)
Huraian:
Menurut Normaliza Abd Rahim (2014) pelajar yang menulis penceritaan
secara individu telah meninggalkan impak yang mendalam kepada pelajar. Hal ini
kerana, semasa menulis penulisan, cabaran seseorang individu atau pelajar itu
ialah kurang berkeyakinan dalam menulis. Mereka juga bersikap negative apabila
orang lain membaca apa yang ditulis oleh mereka. Hal ini telah memberi cabaran
kepada mereka untuk menulis sesuatu penulisan.
Menurut Noraien Mansor dan Normaliza Abd Rahim pula, pelajar lebih
selesa untuk terlibat dalam penglibatan terus dalam aktiviti. Mereka lebih
fokus untuk mempelajari dan lebih bersemangat dalam proses penglibatan bahasa.
Penglibatan secara terus dalam aktiviti ini penting kerana, ianya tidak akan
menimbulkan salah faham sesuatu perkara dalam pembelajaran. Mereka akan lebih
fokus dan lebih memahami tentang apa yang diterangkan dan ianya juga boleh
mengelakkan mereka dari kebosanan semasa proses pembelajaran berlaku.
Normaliza Abd Rahim (2014)
No comments:
Post a Comment