Friday 5 June 2020

BBM3410Satu2020: CERITA SOSIAL 2 (NORMALIZA ABD RAHIM, 2019) 4


CERITA SOSIAL 4: HATI



Nilai yang terkandung dalam cerita sosial 4:
  1. Berdikari
  2. Hormat menghormati
  3. Pemurah





Antara nilai yang saya dapati dapat cerita sosial 4 yang pertama ialah berdikari, sebelum ke sekolah, Alim sudah pandai memakai baju sekolah sendiri, memakai kasut sendiri tanpa mengharapkan ibunya lagi. Ia menunjukkan bahawa Alim sudah pandai untuk berdikari. Nilai yang kedua yang saya dapat dalam cerita sosial 4 ialah hormat-menghormati. Di sekolah Cikgu Anis mengajar Alim untuk tunduk apabila berjalan di hadapan orang tua. Ia menunjukkan bahawa nilai hormat menghormati orang tua ialah sangat dituntut dan mesti diterapkan dalam diri pelajar. Nilai yang terakhir ialah nilai pemurah. Nilai ini dapat dibuktikan apabila Alim berkongsi kek cawan denganrakan yang lain. Ia menunjukkan bahawa Alim seorang yang sangat pemurah dan tidak kedekut kerana sanggup berkongsi makanan dengan rakannya yang lain.




Rujukan



 Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Universiti Terengganu Malaysia. Hakcipta Terpelihara.


No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2020: Kalendar 2021

KALENDAR 2021 Berikut merupakan kalendar 2021 yang saya hasilkan sendiri menggunakan aplikasi Photoshop. Proses membuat kalendar ini sa...